måndag 22 juni 2009

Måndagsfunderingar

Här sitter jag på mitt sommarjobb med ytterst lite att göra. Eftersom jag har väldigt mycket tid till godo här, bestämde jag mig för att ägna sommaren åt att bli mer allmänbildad. I morse kom jag på hur! Jag börjar med att gå in på Dagens nyheter på internet och öppna varenda flik jag är intresserad av. Sen går jag igenom dem under dagen och försöker att forska vidare om varenda flik genom att göra minst en sökning per flik, och sedan läsa mer om ämnet. Det är faktiskt riktigt kul, och ett bra sätt att fördriva tiden.

Idag har jag snöat in på inbördeskriget i Kongo, med dess brutala skövling av människoliv och dess våldtäcker. Det faktum att konkflikten i stort beror på metallen Coltan, som finns i bland annat mobiler, datorer, jetmotorer med mera. Tydligen har mobiltillverkare som Eriksson och Nokia erkänt att de inte vet var deras Coltan kommer ifrån. Jag blir så frustrerad när jag läser om sånt här! Linköpings tidning skriver så här:


"Att påverka är enkelt: skicka ett mejl till det företag där du köpte din senaste mobil och ställ några enkla frågor. Hur vet jag att metallerna i min telefon inte kommer från konfliktzoner? Vad gör ni för att förbättra arbetsförhållandena och undvika barnarbete hos era leverantörer? Hur påverkar ni för att inkomsterna från råvarorna ska komma lokalbefolkningen tillgodo? Samma frågor kan du naturligtvis ställa nästa gång du köper en mobiltelefon eller dator."


Mycket viktigt detta! Det får mig att fundera på hur mycket att våra varor och tjänster som egentligen påverkar oskyldiga människors liv till det sämre. Jag vill flytta ut till en stuga mitt i skogen och odla egen potatis och grönsaker. Så härligt det skulle vara att vara så beroende av sig själv som möjligt, och så lite beroende av övriga samhället som möjligt, och slippa undra om ens mobil eller om datorn jag skriver mina blogginlägg på inlägg på innehåller Coltan..

3 kommentarer:

Therese sa...

Jag instämmer helt. Både jag och Micke vill bygga hus och flytta ut i skogen, gärna imorn om det gick... men först måste man ha pengar - innan det en utbilning. Så jag e påväge iaf :D gillar ditt allmänbildningsknep!! ska låna den iden :D :D :D kramar!

lovely oh sa...

jao, är lite avundsjuk på dig som redan är klar och snart kanske får ett hus.. jag får komma och hälsa på dig i huset sen :)
ska försöka hitta nåt att hyra, kanske går?
behöver du också bli mer allmänbildad? jag behöver det verkligen :)

Therese sa...

haha låter som att jag håller på och bygger huset nu! det kommer att ta ett par år tyvärr.... Vill gärna få veta om jag får fast nu inom närmaste dock!