onsdag 5 augusti 2009

Lovely Oh - Hard Working

En varning innan nån läser det här: det här inlägget skrev jag för ungefär två veckor sedan, men sen glömde jag publicera det. Jag kan ju inte slänga bort ett så långt inlägg, så ni får läsa det som det är. Förhoppningsvis kommer det en uppdatering som är lite mer aktuell, snart. :)

------------------------------------------------------------------------------


Trots att jag förmodligen har det allra mest händelselösa jobbet i Sverige den här sommaren, så händer det små roliga saker. Dem små saker måste jag ju berätta om, insåg jag just. Den första händelsen skedde precis för en liten stund sen.

* * * * * * * *

Nyss kom en praktikant från vaktmästeriet in i receptionen. Han är i 35-års åldern och ser vänlig ut. Han tittar inte på mig, utan går bara in och tittar sig omkring lite och ser nöjd ut.

-Fint! säger praktikanten.
-Vad sa du?
-Ja, det är fint!
-Fint?
-Ja, fint kontor.
-Ja, det är nog fint, ganska stort i alla fall.
Praktikanten går längre in i rummet och tittar upp i taket.
-Och det är varmt också, konstaterar han.
-Ja, fast ganska lagom.
Praktikanten går fram till den icke påslagna AC:n och viftar lite framför den med händerna.
-Ja, det är fint, säger han sedan och tittar sig lite till omkring samtidigt som han lämnar receptionen.

Kvar sitter jag och försöker komma på vad tusan det är som är så himla fint.

* * * * * * *


Vår skola har ganska många utländska studenter (jag jobbar i högskolans reception) och många av dem ringer till receptionen. Det bästa samtalet jag har haft är detta (och ni ska tänka er att den som ringer är från Indien och låter precis som Apu i Simpsons). Personen i fråga söker en viss herr Åsman som är lärare på skolan:

-Välkommen till ***** högskola, god morgon.
-Hi. Can I speak to mister Assman?
-Yes (undertryckt fnitter), of course you can talk to mister Assman. I'll connect you.

haha! Sen svarade mister Assman. Det är roligt med dom som ringer från indien, dom har någon sorts tvångstanke om att man måste säga goodmorning. Så här brukar det låta:

-Välkommen till ****** högskola, god morgon.
-Hello?
-Hi!
-Hello good morning?
- Yes hello sir.
-GOOD MORNING??! (Sägs väääldigt uppfodrande och irriterat)
-Good morning.
-Oh, yes, good.
Sedan kan personen lugnad framföra sitt ärende.

Jag skulle så gärna vilja testa att bara råvägra att säga goodmorning. Undrar hur länge personen skulle fortsätta säga sitt goodmorning.. hehe. I'm evil, jag tror jag ska testa nån dag :)


* * * * * * *

Tragiskt nog så har det inte hänt mycket mer än så, den här sommaren. Jag har kanske blivit lite klokare, jag har läst Dagens nyheter nästan varje dag, fast något allmänsbildningsprojekt har det inte blivit. Till och med farmakologiboken har jag läst, från början till slut, så nu kommer jag vara grymt uppdaterad när nästa farmakologikurs börjar.

Jag har också surfat runt på internet och hittat sommarens bästa fynd, en duvblå kappa i lin i en helt underbar klockad modell. Den kostade hela femtio kronor. Men eftersom en kille på Ellos råkade ta bort min beställning så att jag fick vänta på den i nästan två veckor extra så fick jag 50 kronor till godo = sommarens bästa fynd, gratis finkappa.

Dessutom har jag blivit expert på att surfa i åtta timmar i streck. Jag hatar det, och kommer aldrig någonsin ta ett sådant här jobb igen. Men det har resulterat i att jag hittat några ganska rolig bloggar/hemsidor:

blogg.aftonbladet.se/pappabloggen - Alex schulman skriver finurligt och roligt
tjuvtittat.se - Som det låter. Tjuvtittat.
tjuvlyssnat.se - tjuvlyssnat. så klart.
konsumbloggen.com - Skrivet om roliga kunder som varit inne på Konsum.
break.com- Roliga, knäppa och störiga bilder.
facebook.com - det bästa är att inte avslöja något om sig själv. Facebook skall användas till att spionera på andra. Bästa skvallersajten, jag lovar! =)
http://www.folkbladet.nu/?cat=89 - underbar blogg från "underbara Clara"
blondinbella.se - jag vet inte varför, men jag kan inte låta bli att läsa. inte speciellt intressant, men ändå.






Som tur är har jag också lärt mig att ta vara på dagarna efter jobbet. Och jag har lärt mig att tycka om molniga dagar fram för allt. En filt, en bok, och en påse godis på en brygga samt ett dopp är precis lika ljuvligt en mulen dag som en solig. Så det så. Och att jogga i regn är en höjdare. Dripp dropp.

Nu börjar iaf min tid som receptionist lida mot sitt slut, och istället väntar skolan. Det ska bli så otroligt kul, jag är ju värsta plugghästen och kan knappt vänta tills jag får börja läsa om kirurgi och medicin. Det ska bli så kul att träffa kompisarna i skolan igen också. Dessutom kommer två ganska nära vänner från Stockholmstrakten flytta hit, det blir roligt. Den ena är superbra att snacka om allt med, och den andra pysslar med musik och ska bli tvingad att spela ihop med mig.

Den här sommaren har jag druckit ungefär 4 Loka per dag. Smultron. Citron. Naturell. Björnbär. Jag ska aldrig dricka Loka igen i hela mitt liv.

Ikväll ska jag laga Quishe Lorraine, världens godaste paj. Sen ska vi snacka ihop oss om huset på landet. Jag velar och vet inte alls om jag vill flytta eller bo kvar. Jag måste finna mig en prästkrage.

Flytta
Flytta inte
Flytta
Flytta inte
Flytta

1 kommentar:

Anonym sa...

haha rolig indier.

/eZy